Trykkbølgebehandling/ESWT

Trykkbølgebehandling (ESWT) har vist seg å være en trygg og effektiv behandlingsform for en rekke kroniske tendinopatier. Akillestendinoseplantar fasciittjumpers kneekalkskulder og tennisalbue er eksempler på noen av tilstandene som kan behandles effektivt ved hjelp av trykkbølge.

Når benyttes trykkbølge?

Trykkbølgebehandling benyttes på vedvarende smerte i sener og bindevev som ikke har respondert på konservativ behandling. Trykkbølgebehandling kan i mange tilfeller erstatte kortisoninjeksjon eller kirurgi. Dersom man sliter med smerter på grunn av en langvarig seneskade man ikke blir kvitt kan trykkbølge i kombinasjon med øvelser være hensiktsmessig.

Hvordan foregår behandlingen?

Selve behandlingen foregår ved at hodet på trykkbølgepistolen rettes mot huden over kroppsdelen, normalt en sene, som skal behandles. Trykkbølgeapparatet sender så med høy frekvens en rekke slag (trykkbølger) mot behandlingsområdet som sprer seg videre ned i vevet. Dette utløser en fysiologisk respons i senevevet og tilhørende nerver, og man stimulerer på denne måten kroppens egne reparasjonsprosesser slik at nerveendene blir mindre sensitive og kroppen kan begynne å bygge nytt og funksjonelt senevev.

Ved kroniske senebetennelser (tendinose) o.l. har kroppens reparasjonprosesser mer eller mindre stoppet opp (failed healing) og degenerative vevsforandringer i senen går utover vevets slitestyrke, restitusjonsevne og andre egenskaper som normalt er tilstede.

Trykkbølgebehandling virker hovedsakelig ved å stimulere disse prosessene gjennom en rask og fokusert nedbrytning av det degenererte vevet. Behandlingen stimulerer i tillegg kroppens egen produksjon av endorfiner og modulerer nervesystemets respons på smertesignaler, noe som gir en umiddelbar smertelindrende effekt.

En typisk behandling varer i 5-10 minutter og normalt mottaes mellom 3000- og 5000 slag mot den affekterte kroppsdelen. Det anbefales som regel en behandlingsserie på 2-4 behandlinger, men antall behandlinger kommer an på flere faktorer, blant annet hvor lenge man har gått med smerter og skaden omfang. Iblant kan flere behandlingsserier være nødvendig for å oppnå tilfredstillende effekt. Det bør normalt gå 3 til 7 dager mellom hver behandling.

Gjør behandlingen vondt?

Behandling med trykkbølge er ikke spesielt behagelig. For at behandlingen skal ha fungere som ønsket må det gjøre litt vondt. Dette er nødvendig for tilstrekkelig stimulering av kroppens reparasjonsprosesser.

Har trykkbølgebehandling dokumentert effekt?

Trykkbølgebehandling er en godt dokumentert behandlingsform som kan helbrede en rekke langvarige smertetilstander i sener og bindevev.1 2 3

Forskningen viser spesielt gode resultater ved behandling av akillestendinopati, plantar fasciitt og kalkskulder (kalsifisert tendinopati). Det gjenstår fortsatt en del forskning i forhold til effekten av trykkbølgebehandling i behandlingen av en rekke lignende senelidelser, men klinisk erfaring antyder at trykkbølgebehandling er en behandlingsform som kan vise til svært gode resultater i behandlingen av kroniske tendinopatier.

Kilde:

↑1Aqil, Adeel, et al. «Extracorporeal shock wave therapy is effective in treating chronic plantar fasciitis: a meta-analysis of RCTs.» Clinical Orthopaedics and Related Research® 471.11 (2013): 3645-3652.

↑2Louwerens, Jan KG, et al. «Evidence for minimally invasive therapies in the management of chronic calcific tendinopathy of the rotator cuff: a systematic review and meta-analysis.» Journal of Shoulder and Elbow Surgery 23.8 (2014): 1240-1249

↑3Al-Abbad, Hani, and Joel Varghese Simon. «The Effectiveness of Extracorporeal Shock Wave Therapy on Chronic Achilles Tendinopathy A Systematic Review.» Foot & Ankle International 34.1 (2013): 33-41.