Benhinnebetennelse

Medialt tibialt stressyndrom (MTSS) – også kjent som beinhinnebetennelse – er en lokal overbelastningsskade på innsiden av skinnebeinet (tibia). Dette er den hyppigst forekommende kroniske belastningsskaden hos idrettsutøvere. Tilstanden forekommer ofte innen løpe- og hoppidretter, som fridrett, terrengløp/langdistanseløping, fotball, håndball, dans og tennis. Vanligvis utvikler leggsmertene seg i forbindelse med økt treningsmengde, treningsintensitet eller ved oppstart av ny aktivitet.

Symptomer

Tilstanden gir smerter på innsiden og ca. nedre 2/3 av skinnebeinet i forbindelse med trening, og er gjerne på sitt høyeste like etter treningen. I starten er det murrende smerter og ubehag, ofte etter relativt harde belastninger. Etter hvert blir toleransen for belastning stadig mindre. Dersom treningen fortsetter, vil det etter hvert kunne bli hvilesmerter, og smertene forverres ved minimale belastninger. Smertene tvinger deg da til å slutte med løpe- og spensttrening.

Mange opplever tilbakevendende fremre leggsmerter over mange år.

Behandling

I begynnelsen er det hensiktsmessig å redusere, og i noen tilfeller unngå, utløsende belastning/aktivitet i en periode. Alternativt kan en gjøre alternativ trening i denne perioden slik at man opprettholder kondisjon, men sikrer at det aktuelle vevet får mindre eller en annen type belastning. Videre legger en opp til gradvis økning av belastning slik fremsiden av leggen oppnår økt toleranse for kravene.

Den gradvise progresjonen er nøkkelen for å redusere freme leggsmerter. Samtidig bør en se på andre faktorer som kan påvirke belastningen, som sko og innleggssåler samt styrketrening for legg- og lårmuskulatur.

Kilde: