Plantar facitt

Under foten har vi et sterkt senedrag som heter plantar fascie. Det går fra fremsiden av hælen og frem mot tærne. Plantar fascitt er en tilstand hvor senedragets feste til hælbenet blir overbelastet og irritert. Smertene kan ofte føles fra midt under hælen og fremover i foten. Lidelsen er veldig vanlig, og kan ramme folk i alle aldre, men kvinner fra 40 år og oppover er mest utsatt. Andre som kan være spesielt utsatt er militærpersonell og idrettsutøvere.

Årsak og symptomer

Plantar fascitt er en en irritasjon av senen, ikke en kronisk betennelse av plantar fascia som en tidligere trodde. Smerten og ubehaget oppstår når senen blir overbelastet og små mikrorifter i senen oppstår. Over tid fører dette til en fortykkelse av senen på grunn av arrvev fra disse småskadene.

Oftest kjenner man smerte ved belastningen av foten, f.eks. etter å ha sittet lenge i ro eller når en står opp om morgenen. Enkelte kjenner også så murring/verking under foten ved vanlig gange og stående stilling.

Det er individuelle forskjeller på hvor lenge plantar facitt vedvarer, og kan derfor variere fra noen uker til mange måneder eller mer. Prosessen med tilheling kan stimuleres ytterligere ved for eksempel styrketrening, trykkbølgebehandling og kostholdsendringer. Man regner med at ca. 10 % av befolkningen vil utvikle plantar fascitt i løpet av livet og dette gjør at den regnes som den vanligste fotlidelsen som påvirker bevegelsesapparatet.

Behandling:

Akutte nyoppståtte smerter behandles ofte med avlastning og evt. å ise ned. Ved smerte over flere uker anbefales det å ta kontakt med kvalifisert helsepersonell for undersøkelse og behandling. Ved Molde Idrettsklinikk har vi lang erfaring med behandling av plantar facitt

Langvarige smerter grunnet plantar facitt behandles med trykkbølge, aktive øvelser, tøyning og innleggssåler ved behov. Molde Idrettsklinikk har god kompetanse på dette, og er klar for å hjelpe deg.

Hva kan du gjøre selv:

• Varier mellom ulike skotøy, og bruk såler hvis du merker at det avlaster.

• Hælen kan avkjøles ved å massere med en isbit i 3 minutter 3-5 ganger daglig ved akutte smerter.

• Unngå mye jogging eller gange på harde underlag. Anbefales å gjennomføre alternativ trening i begynnelsen, som sykling eller svømming.

• Strekkøvelser av leggen og styrkeøvelser av musklene i fotbuen kan hjelpe til med å avlaste bindevevet under foten. Molde Idrettsklinikk hjelper deg igang med egenøvelser.