Prolaps

Prolaps er et ord som benyttes for å beskrive en tilstand der en sprekk i mellomvirvelskiven har ført til at noe av innholdet i skiven har kommet ut. Dette er en ganske vanlig tilstand i kroppen og 40% av alle 40-åringer, som ikke har vondt i ryggen, har ett eller flere prolapser.

Prolaps blir smertefullt når væsken fra mellomvirvelskiven treffer en av nervene påvei ut av ryggsøylen. Det kan da oppstå sterke smerter som strekker seg i hele nervens forløp. Avhengig av størrelsen på prolapsen, kan man miste følsomhet, muskelkraft og reflekser.

Det er ikke mulig å presse væsken tilbake i ryggen gjennom manipulasjon(knekking) eller andre typer fysikalsk behandling. De aller fleste prolapser tørker ut/krymper etter en stund.

Fysikalsk behandling har til hensikt å legge til rette for mest mulig normal bevegelse for ryggen i den smertefulle perioden og å redusere smerte fra omkringliggende strukturer. Dette gjøres gjennom en kombinasjon av manuell behandling og og graderte egenøvelser.

Prolapser som gir store lammelser og smerter vurderes for operasjon. Under operasjoner fjerner man væsken som trykker på nerven. Dette gjøres dagkirurgisk.

Røde flagg:

Ved sjeldne tilfeller kan prolapsen påvirke nerven som påvirker vannlating, avføring og seksualfunksjon. Dette gir smerter, følelsesløshet i skrittet og manglende evne til å gå på toalettet. I slike tilfeller er det viktig å ringe 113, da blokkering av nervefunksjon i dette området kan gi varige og alvorlige skader.